koplogo

                                                             Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Menu klas 1 en 2:

 


Schatten en schattend rekenen 1/2 .


literatuur
Literatuur


AREB
Rekenen
en bewegen


rekenkist
Rekenkist

rib
Schattend rekenen   







Vanuit de beweging

In de eerste klas en in de tweede klas kan op allerlei manieren gewerkt worden aan het schatten vanuit de beweging.

Natuurlijk moeten kinderen referenties hebben om een schatting goed uit te voeren.

Denk daarbij aan:

• Hoeveel stokken passen er in de afstand van de deur tot de muur?

• Hoeveel passen heb je nodig om bij de deur te komen?

• Hoeveel schoenen van mij passen er in het gangpad. Echter ook:

• Leg dat zakje een op het midden van de lijn. • Leg dat zakje eens op vijftig.

• Op welk getal ligt het zakje ( getallenlijn)? Daarbij:

• Dat zakje ligt dat dichter bij de twintig of dichter bij de vijftig?

Overige activiteiten Hoeveelheden schatten.

• Hoeveel knikkers zitten er in die pot? Kijk in dit zakje zitten er 20.

• Wat zijn er meer? Tijd inschatten:

• Kunnen we dat in een half uur voor elkaar krijgen? Dat andere hebben we in een kwartier gedaan. Gewicht inschatten

• Wat denk je, wat is zwaarder?

• De klas op gewicht in laten schatten. Daarnaast kunnen we kinderen helpen bij het schatten van antwoorden van opgaven. We maken hen daarbij nog niet bewust van het afronden.

• Wat komt er ongeveer uit 78-29

• Vertel eens waarom je dat denkt